Vanaf ongeveer 2 jaar en drie maanden gaan de dreumesen over van de baby/dreumesgroep naar de peutergroep.
De peuterspeelgroep draait tijdens schoolweken van 8.30u tot 12.30u en is ook open voor kinderen vanaf 2 jaar van buiten de dagopvang. De peuterspeelgroep is open voor werkende ouders via kinderopvangtoeslag, en voor ouders die daar niet voor in aanmerking komen via subsidie van de gemeente. Ook kinderen met een zogenaamde vve indicatie kunnen bij ons terecht.
Kinderen van 2 die wel naar onze dagopvang gaan, kunnen natuurlijk naast hun opvangdag(en) natuurlijk ook nog kiezen voor extra speelochtend(en) op onze peuterspeelgroep.
Peuters
Peuters zijn ontzettend nieuwsgierig. Ze onderzoeken, stellen vragen en verwonderen zich over van alles en ontdekken van alles op hun reis in de grote mensenwereld. Sommige kinderen onderzoeken meer met hun geest, terwijl anderen dit op een meer fysieke manier doen, met aanraken, ruiken, proeven en klimmen. Kinderen leren ongelooflijk veel op deze leeftijd.
Hoe ziet een ochtend peuterspeelgroep eruit
Iedere dag zijn er op de peutergroep zowel momenten van vrij spel als ook gezamenlijke activiteiten. Daarbij vormen de pedagogische medewerkers soms kleine groepjes of wordt er een gezamenlijke groepsactiviteit ondernomen en/of aangeboden. De activiteiten op een peuterspeelochtend bestrijken alle ontwikkelingsgebieden. Zo worden er, veelal in kleine groepjes, creatieve activiteiten ondernomen (waarbij het bezig zijn belangrijker is dan het resultaat), bewegingsactiviteiten, taalactiviteiten als voorlezen, zingen, poppenspel, natuurbeleving, enz.. Ook gaan we er met de kinderen regelmatig op uit bijv. naar de bibliotheek, de winkels of lekker wandelen.
‘Ontmoeten, spelen en ontwikkelen.’
Uitgangspunt van de peuterspeelgroep is dat de ontwikkeling van de peuters spelenderwijs gestimuleerd wordt. Buiten spelen en natuurbeleving nemen daarbij een belangrijke plek in.
Dit komt terug in de thema’s en de natuurbeleving buiten wordt bijv. doorgetrokken in een activiteit binnen. (bijv. door verzamelde natuurlijke materialen van buiten te verwerken in een knutselactiviteit) Ook wordt er veel met de kinderen op uit gegaan met bakfiets en of kiddybus.
Tijdens “vrij spel” kunnen de kinderen zelf kiezen wat ze willen doen: alleen of met anderen. De ruimtes zijn zo ingericht dat er verschillende uitnodigende speelhoeken zijn voor de kinderen en dat kinderen zelfstandig speelmateriaal kunnen pakken en opruimen. De pedagogische medewerkers volgen de kinderen om zo een goed beeld te vormen van de ontwikkeling van de individuele kinderen en hun interesses en behoeftes. Waar nodig begeleiden ze de kinderen of reiken ze ideeën aan.
Kinderen leren omgaan met regels en afspraken. Deze ervaringen kunnen ze goed gebruiken als ze naar de basisschool gaan. Deze voorbereiding maakt de overgang naar school minder groot.
Op het einde van de ochtend vindt de maaltijd plaats. De kinderen helpen mee met de voorbereiding en zitten met kleine groepjes aan een tafel begeleid door een pedagogisch medewerker en eventueel een stagiaire. Ook een maaltijd is een pedagogische activiteit: er is veel interactie tussen kinderen onderling en de pedagogisch medewerkers. Je leert normen en waarden, elkaar helpen, vragen stellen, etc etc.
De activiteiten zijn groepsgericht en deze en het spelmateriaal van de bso, waar de groep ook gebruik van maakt, bieden nog extra uitdaging in een veilige vaste structuur voor de oudere peuters.
Zo groeien ze spelenderwijs naar school toe.
Overdracht naar de basisschool
Als een kind 4 jaar wordt, breekt er een belangrijke nieuwe fase aan. Uw kind gaat naar de basisschool.
Wij hechten er grote waarde aan dat deze overgang zo positief mogelijk verloopt en kinderen alle kansen krijgen om zich goed te kunnen ontwikkelen. Wij hebben daarom goede contacten met de basisscholen in de omgeving. Regelmatig is er overleg met de scholen en is er een algemeen overdrachtsformulier en observatieformulier welke ouders aan de school overhandigen. Deze bevat informatie over o.a. het welbevinden, evt. bijzonderheden en de ontwikkeling van je kind, zodat leerkrachten een kind direct op een goede manier kunnen begeleiden en stimuleren. Hierdoor verloopt de overgang zo soepel mogelijk. Dit formulier wordt door de ouders overhandigd en indien nodig door ons besproken met de leerkrachten.
VVE
Kinderopvang Burgum heeft gekozen om te gaan werken met Uk & Puk, een VVE methode die speciaal is ontwikkeld voor de kinderopvang. Uk & Puk is een onderdeel van de landelijk erkende VVE methode Ko-totaal. Wij hebben voor de Uk & Puk methode gekozen, omdat dit programma speciaal gericht is op kinderdagverblijven en de ruimte blijft bieden om de activiteiten naar eigen inzicht in te passen en aan te passen binnen het bestaande dagritme.
Wat is VVE?
VVE staat voor Voor- en Vroegschoolse Educatie. Vroegschoolse educatie is gericht op kinderen in de kleuterklassen. Voorschoolse educatie wordt voorafgaand aan de schoolperiode geboden voor kinderen van 0 tot 4 jaar, in peuterspeelzalen en kinderdagverblijven
VVE is een manier van werken binnen de kinderopvang waarbij je bewust de verschillende ontwikkelingsgebieden van de kinderen stimuleert door middel van spel en activiteiten. De doelstelling van het VVE beleid is om te voorkomen dat kinderen achterblijven in hun ontwikkeling. VVE is met name geschikt om achterstanden te bestrijden, bijvoorbeeld op het gebied van taal, maar VVE is natuurlijk goed voor alle kinderen!
Door op de dagopvang bewust alle ontwikkelingsgebieden te stimuleren krijgen kinderen een betere start op de basisschool en vergroten we hun kans op een goede schoolloopbaan.
Wat is Uk en Puk?
Uk & Puk is een totaalprogramma voor kinderen van 0-4 jaar. Spelen staat centraal in Uk & Puk want spelen is ontdekken en spelen is groeien. Uk & Puk leert baby’s, dreumesen en peuters nieuwe vaardigheden door actief bezig te zijn en lekker te spelen.
Met Uk & Puk werk je aan de hand van een thema, dat iedere keer 6 weken duurt. De diverse thema’s met bijbehorende uitdagende en speelse activiteiten voor iedere dag, stimuleren de verschillende ontwikkelingsgebieden van de kinderen.
Deze thema’s en activiteiten kunnen makkelijk in het bestaande dagritme worden geïntegreerd. De activiteiten stimuleren de spraak- en taalvaardigheid, sociaal-emotionele vaardigheden en motorische en zintuiglijke vaardigheden. Ook geeft Uk & Puk de eerste rekenprikkels. Uk & Puk leert baby’s, dreumesen en peuters zo nieuwe vaardigheden door actief bezig te zijn en lekker te spelen. Op deze manier legt Uk & Puk een stevige basis voor het basisonderwijs.
Wie is Puk?
De pop Puk woont op de groepen. In de thema’s speelt Puk een centrale rol. Puk maakt altijd wel iets mee wat de kinderen herkennen. De kinderen ontwikkelen zich zo op een speelse manier met de pop. Puk biedt troost en is het vriendje bij wie baby’s, dreumesen en peuters zich veilig voelen. Puk is het speelkameraadje van de kinderen, waardoor Puk voor veel kinderen de drempel iets lager maakt om mee te doen aan de activiteiten.
Wanneer u vragen heeft over Uk & Puk kunt u altijd terecht bij de pedagogisch medewerkers.
- Tijdens schoolweken alle ochtenden: van 8.30u tot 12.30u
- Voor kinderen van 2 jaar tot 4 jaar.
- Een groep bestaat uit maximaal 16 kinderen onder begeleiding van twee vaste pedagogische medewerkers of tot 8 kinderen met één pm-er en meestal met een stagiaire.
- Een speelse voorbereiding op school.
- Uit te breiden met kinderopvang voor de ochtend of hele dag. En/of vakantie opvang.
Kosten
De peuterspeelgroep is voor werkende ouders beschikbaar via kinderopvangtoeslag, en voor ouders die daar niet voor in aanmerking komen via subsidie van de gemeente.
Voor meer informatie en/of opgave kunt u contact opnemen met Miriam de Groot via de telefoon (06-24884045) of email info@kinderopvangburgum.nl