Vanaf ongeveer 2 jaar en drie maanden gaan de dreumesen over van de baby/dreumesgroep naar de peutergroep. ’s Ochtends komen daar om 8.30u nog kinderen bij voor de peuterspeelgroep.
De peuterspeelgroep draait tijdens schoolweken van 8.30u tot 12.30u en is ook open voor kinderen vanaf 2 jaar van buiten de dagopvang. De peuterspeelgroep is open voor werkende ouders via kinderopvangtoeslag, en voor ouders die daar niet voor in aanmerking komen via subsidie van de gemeente. Ook kinderen met een zogenaamde vve indicatie kunnen bij ons terecht.
Kinderen van 2 die wel naar onze dagopvang gaan, kunnen natuurlijk naast hun opvangdag(en) natuurlijk ook nog kiezen voor extra speelochtend(en) op onze peuterspeelgroep.
- Tijdens schoolweken alle ochtenden: van 8.30u tot 12.30u
- Voor kinderen van 2 jaar tot 4 jaar.
- Een groep bestaat uit maximaal 16 kinderen onder begeleiding van twee vaste pedagogische medewerkers of tot 8 kinderen met één pm-er en meestal met een stagiaire.
- Een speelse voorbereiding op school.
- Uit te breiden met kinderopvang voor de ochtend of hele dag. En/of vakantie opvang.
Kosten
De peuterspeelgroep is voor werkende ouders beschikbaar via kinderopvangtoeslag, en voor ouders die daar niet voor in aanmerking komen via subsidie van de gemeente.
Peuters
Peuters zijn ontzettend nieuwsgierig. Ze onderzoeken, stellen vragen en verwonderen zich over van alles en ontdekken van alles op hun reis in de grote mensenwereld. Sommige kinderen onderzoeken meer met hun geest, terwijl anderen dit op een meer fysieke manier doen, met aanraken, ruiken, proeven en klimmen. Kinderen leren ongelooflijk veel op deze leeftijd.
Hoe ziet een ochtend peuterspeelgroep eruit
Iedere dag zijn er op de peutergroep zowel momenten van vrij spel als ook gezamenlijke activiteiten. Daarbij vormen de pedagogische medewerkers soms kleine groepjes of wordt er een gezamenlijke groepsactiviteit ondernomen en/of aangeboden. De activiteiten op een peuterspeelochtend bestrijken alle ontwikkelingsgebieden. Zo worden er, veelal in kleine groepjes, creatieve activiteiten ondernomen (waarbij het bezig zijn belangrijker is dan het resultaat), bewegingsactiviteiten, taalactiviteiten als voorlezen, zingen, poppenspel, natuurbeleving, enz.. Ook gaan we er met de kinderen regelmatig op uit bijv. naar de bibliotheek, de winkels of lekker wandelen.
‘Ontmoeten, spelen en ontwikkelen.’
Uitgangspunt van de peuterspeelgroep is dat de ontwikkeling van de peuters spelenderwijs gestimuleerd wordt. Buiten spelen en natuurbeleving nemen daarbij een belangrijke plek in.
Dit komt terug in de thema’s en de natuurbeleving buiten wordt bijv. doorgetrokken in een activiteit binnen. (bijv. door verzamelde natuurlijke materialen van buiten te verwerken in een knutselactiviteit) Ook wordt er veel met de kinderen op uit gegaan met de bso-bus of kiddybus.
Tijdens “vrij spel” kunnen de kinderen zelf kiezen wat ze willen doen: alleen of met anderen. De ruimtes zijn zo ingericht dat er verschillende uitnodigende speelhoeken zijn voor de kinderen en dat kinderen zelfstandig speelmateriaal kunnen pakken en opruimen. De pedagogische medewerkers volgen de kinderen om zo een goed beeld te vormen van de ontwikkeling van de individuele kinderen en hun interesses en behoeftes. Waar nodig begeleiden ze de kinderen of reiken ze ideeën aan.
Kinderen leren omgaan met regels en afspraken. Deze ervaringen kunnen ze goed gebruiken als ze naar de basisschool gaan. Deze voorbereiding maakt de overgang naar school minder groot.
Op het einde van de ochtend vindt de maaltijd plaats. De kinderen helpen mee met de voorbereiding en zitten met kleine groepjes aan een tafel begeleid door een pedagogisch medewerker en eventueel een stagiaire. Ook een maaltijd is een pedagogische activiteit: er is veel interactie tussen kinderen onderling en de pedagogisch medewerkers. Je leert normen en waarden, elkaar helpen, vragen stellen, etc etc.
De activiteiten zijn groepsgericht en deze en het spelmateriaal van de bso, waar de groep ook gebruik van maakt, bieden nog extra uitdaging in een veilige vaste structuur voor de oudere peuters.
Zo groeien ze spelenderwijs naar school toe.
Overdracht naar de basisschool
Als een kind 4 jaar wordt, breekt er een belangrijke nieuwe fase aan. Uw kind gaat naar de basisschool.
Wij hechten er grote waarde aan dat deze overgang zo positief mogelijk verloopt en kinderen alle kansen krijgen om zich goed te kunnen ontwikkelen. Wij hebben daarom goede contacten met de basisscholen in de omgeving. Regelmatig is er overleg met de scholen en is er een algemeen overdrachtsformulier en observatieformulier welke ouders aan de school overhandigen. Deze bevat informatie over o.a. het welbevinden, evt. bijzonderheden en de ontwikkeling van je kind, zodat leerkrachten een kind direct op een goede manier kunnen begeleiden en stimuleren. Hierdoor verloopt de overgang zo soepel mogelijk. Dit formulier wordt door de ouders overhandigd en indien nodig door ons besproken met de leerkrachten.
Voor meer informatie en/of opgave kunt u contact opnemen met Miriam de Groot via de telefoon 06-24884045 , of Inge van der Stoel op 06-86606922. of email [email protected]