Vanaf 10 weken kunnen wij uw baby plaatsen in de baby/dreumesgroep.
De baby’s en dreumessen volgen hun eigen dagritme dat ze thuis ook gewend zijn.
Maar door de dag heen zijn er, al net als bij de peuters, een paar vaste tafelmomenten in de dagindeling:
- fruit eten en welkom heten als iedereen binnen is.
- tussen de middag brood eten met de kinderen die dat al mogen.
- ook ´s middags is er nog een tafelmoment met de kinderen waarin de dreumesen bijv. nog een crackertje eten.
De activiteiten op de babygroep zijn minder groepsgericht als bij de peuters maar vaker individueel of met een paar kinderen. Het zintuiglijke ontdekken en het contact met elkaar staan bovenaan. Daarnaast wordt uiteraard ook de motorische ontwikkeling ook niet vergeten. Zo staat er bijv. in de groep een klauter- (en kiekeboe) speeltoestel met glijbaantje.
Voorbeelden van motorische spelletjes zijn: pakken, geven, zitten, kruipen, en de dreumesen bijv. verven en plakken.
Onze activiteiten zijn veel gericht op taal en contact: niet alleen als gerichte activiteit maar bijv. juist veel onder de dagelijkse contactmomenten zoals verschonen en naar bed brengen: het ritueel, contact, zingen, voorlezen en praten…etc. De kinderen op de babygroep moeten zich zoveel mogelijk vrij kunnen bewegen, ontdekken en uitproberen. Daarom maken we beperkt gebruik van de box en wipstoeltje en geven we de kinderen veel bewegingsvrijheid.
Buiten kunnen kinderen al snel de wereld ontdekken bijv. met een overalletje aan. Buiten spelen en de natuur ervaren vinden wij onmisbaar in de ontwikkeling van kinderen.
Een goede start is het halve werk
De kennismakingsperiode is belangrijk voor jullie, jullie kind en voor ons. Het is de start, die kun je maar één keer doen. Daarom vinden wij het zo belangrijk dit goed te doen, in samenspraak met de ouders. We nemen graag de tijd voor een plaatsingsgesprek waarin ook afspraken worden gemaakt voor de gewenning van uw kind voordat de ‘echte’ opvang start.
Informatie delen door digitaal schriftje
Naast een persoonlijke overdracht bij de breng- en haalmomenten, informeren we u gedurende het eerste jaar ook met een digitaal schriftje. Hierin schrijven we over wat we die dag gedaan hebben en houden we je op de hoogte over de ontwikkelingen, zoals we die bij je kind waarnemen. Daarnaast plannen we jaarlijks oudergesprekken in, om dieper in te gaan op de ontwikkelingen en wederzijdse vragen. En indien u hier tussentijds behoefte aan heeft, kunt u gewoon een afspraak maken met de mentor van uw kind.